Rondreis door Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Saskia Zwart - WaarBenJij.nu Rondreis door Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Saskia Zwart - WaarBenJij.nu

Rondreis door Sri Lanka

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Saskia

31 Mei 2012 | Sri Lanka, Colombo

Weer een berichtje vanuit het verre Oosten. Nog precies een week en dan vlieg ik weer terug naar ons kikkerlandje. Jammer dat het reizen er dan al weer op zit, maar ook heel erg leuk om iedereen weer terug te zien. Ik ben nu ongeveer twee weken in Sri Lanka en heb al veel kunnen zien en ook veel mensen ontmoet. Ik ben nog geen mooment alleen geweest.
Op de luchthaven ontmoette ik een Israelische jongen; Nadav. Hij maakte ook een overstap in Delhi en samen gingen we het grote, gevaarlijke Colombo binnen. Omdat het al heel laat was heb ik eigenlijk niet veel van Colombo gezien en de dag daarna gingen we alweer op weg naar Aurugam Bay waar ik dus zoals ik eerder heb geschreven, mijn eerste surfles heb gehad. Nadav kon mijn naam niet onthouden, maar wel de betekenis ervan. Mijn naam betekend in het germaans; mes. Hij noemde mij dus mes en ik mocht hem " present" noemen, zijn naam in het Hebreeuws. De Israeliers zijn maffe mensen, een raar volk. Hij was erg vol van zichzelf en trots op zijn afkomst. Daarnaast ook erg luidruchtig, maar kreeg wel dingen voor elkaar door elke man zijn vriend te noemen. Zo had hij een mooi prijsje geregeld voor de surfles die we samen namen. Inderdaad samen; wat betekende 1 instructeur voor twee personen. Niet erg handig. Daarnaast blijkt toch wel weer dat goedkoop "duurkoop" is, want onze "instructeur" kon er zelf helemaal niets van. Nee dat lieg ik, maar echt goed uitleggen daar was geen spraken van. Zelf maar aan de slag dus. Het was wel heel erg gaaf moet ik zeggen en als ik langer de tijd had, had ik misschien wel meerdere lessen genomen. Na Aurugam bay ging ik zelf door naar het kleine, pittoreske plaatsje genaamd Galle ( uitspraak discutabel ) waar het barstte van Nederlandse invloeden. Jawel, Nederland heeft ook dit plaatsje in beslag genomen om het vervolgens uit handen te laten glippen door de Portugezen. Zo heb ik even gekoekeloerd in de Nederlandse Hervormde Kerk en ben ik naar het Nationaal museum geweest, dat overigens overprijsd is als je het mij vraagt, waar veel maskers en kledij van vroeger te zien waren. In Galle heb je een prachtig ford waarin ik verbleef en de straten zijn nog echt zoals vroeger, hoge huizen, ongelijke tegels en kleine stalletjes waar je snoep kunt kopen. Een vredige omgeving, heerlijk vertoeven. Op weg naar het national park met zogezegd "worlds end" een rotsformatie die stijl afloopt en het einde van de wereld weerspiegeld. Klinkt interessant! Nou, vergeleken met de trekking in Nepal en de prachtige uitzichten was dit echt een lachertje. In de bus op weg hiernaartoe ontmoette ik Chenqi, mijn eerste kleine chinese vriendin! Samen deelden we een kamer en huurden we een fiets op de beroemde theefabriek te aanschouwen. Ze was er helemaal vol van, oh we gaan gezellig op de fiets; I like, I like, maar halverwege zakte de moed haar toch wel in de schoenen. Eenmaal aangekomen, moe maar voldoaan kregen we een pot thee van het huis, waar natuurlijk een verse brounie, niet van het huis, bij hoort. De theefabriek was erg interessant en de machines draaien nog op volle toeren. De cylon thee is erg populair in Sri Lanka. Je kreeg te zien hoe de theebladeren gedroogd, gerold en verpakt werden. Hierna was het tijd om terug te keren. De terugweg was nog vermoeiender dan de heenweg. De weg ernaartoe zag er als volgt uit; 2km omhoog en 8 km omlaag. Je kunt je wel inbeelden hoe de terugweg eruit moet hebben gezien en vooral; onze bezweette gezichten! Ik ging voorop, maar halverwege raakte ik Chen alweer kwijjt. Ik besloot maar op haar te wachten en dat was een goed besluit, want even later kwam ze voorbij..... in een truck..... Die Chinees had gewoon staan liften, haha. Met de fietsen achterin reden we terug naar het dorpje waar we ondertussen aan het diner konden. De dag sloten we af met wat geshop om daarna naar het bekende plaatsje Kandy te gaan. Dit is echt een stad en er is veel in te vinden. De mensen komen hier voornamelijk om de bekende " tanden tempel". De tand van Budha ligt hier in een gouden kistje en je moet uren in de rij staan om er een glimp van te zien. De tand zelf is niet zichtbaar, alleen het gouden kistje. Tja, wat zal ik ervan zeggen. Ik heb veel biddende mensen gezien en dat was denk ik nog het meest interessante eraan. De ceremonie ervoor bestond uit drie mannen, een trommelaar, een trompetist en iemand die de bekken bespeelde. Ik dacht; nu komt het. Nu komt er elk moment een danser, spreker of iets dergelijks te voorschijn, maar nee. Dit was het. Al met al dus een tegenvaller. Maar in elk geval kan ik zeggen; ik ben er geweest, ik heb het gezien. ' s Avonds was er een traditionele dansvoorstelling met prachtige kostuums. Een hele mooie voorstelling om te zien. Mannen en vrouwendansen werden afgewisseld en op het eind was er zelfs een vuurshow. Twee mannen hielden brandende stokken tegen hun lijf, wreven ermee over hun borst en hielden ze tegen hun tong. De show eindigde met het lopen over hete kolen, waarbij eerst om geluk wordt gebeden naar een of andere god. Tja, knap om te zien, maar dit hele vuurshowtje had wat mij betreft niet nodig geweest. Kunstjes uitvoeren voor de hongerige toeristen noem ik het. Geef mij maar een goede dansshow met getalenteerde dansers, dan ben ik tevreden. Met Chenqi ben ik de dag erna naar een budhabeeld hoog op de berg geweest. We klommen omhoog en hadden zelfs de eerste paar spetters in Sri Lanka tijdens het regenseizoen dat nu in is gegaan. We hadden een prachtig uitzicht over Kandy, het was alleen jammer dat de budha onder reconstructie was, zodat we ( natuurlijk op blote voeten, want schoenen zijn een taboe in een tempel ) door het puin omhoog klommen. Na deze klim hadden we wel een lekker verse fruitjuice verdiend vonden we allebei! Na Kandy bezochten we de oude steden, eerst Dambulla waar we na een korte stop toch maar besloten niet te blijven, omdat het er, behalve een heel groot tempelcomplex, uitgestorven was! Het tempelcomplex was wel erg mooi. Chenqi was er al snel op uitgekeken, maar ik vind het toch wel de moeite waard voor een stop. Wederom een klim omhoog ( ja, ik heb inmiddels erg gespierde kuiten van al dat geklauter ) waar je een reeks grotten zag met budhastandbeelden. Erg bijzonder aangezien het een Hindu tempel is! De hindu's en budhisten leven hier in saamhorigheid naast en met elkaar. Chenqi vond het uitzicht interessanter en liep met haar korte spillenbenen mijlenver vooruit, terwijl ik mijn camera nog tevoorschijn moest halen. Aanvankelijk zouden we hier blijven slpane, maar omdat dit dus echt een boring place is, besloten we verder te gaan naar het volgende plaatsje op de route; Sigiriya. Na enig woordenwisseling met de eigenaresse betreft de check in en check out in no time, legden we wat geld neer en pakten onze biezen. Op weg naar Sigiriya dus! Bye Bye Dambulla. Een goed besluit, want hoewel Sigiriya ook enrom klein is, is het er wel erg knus. We vonden een te gek gueathouse met een boomhut die uitkijkt over de enorme rotsformatie waar Sigiriya zo bekend om staat. De volgende dag heerlijk ontbeten in de boomhut en daarna op weg naar de enorme rots. We vertrokken veel te laat op de dag, natuurlijk zaten we te kletsen in onze boomhut en de tijd vloog voorbij. Dus middag op de dag, in het heetst van de dag gingen we vol goede moed op pad naar die ernome rots. Ook dit was weer een klim omhoog, maar zeker de moeite waard! Prachtig uitzicht over het jungle-achtige Sri Lanka! Over waar je keek was het groen, groen ne nog eens groen! Wat natuur betreft is Sri Lanka echt een topper! Je kunt hier prachtig wandelen en hoeft niet eens ver uit te wijken van de weg om je in een ware jungle te begeven. Koning Louis komt je tegemoet! De rotsformatie stelde vroeger een paleis voor, maar je hebt uitzonderlijk veel fantasie nodig om dat in te zien. Onderaan de rots zie je twee enorme leeuwenklauwen. Het verhaal doet de ronde dat er een leeuw telkens terugkwam op dezelfde plek, om daar te wonen. Pas toen het paleis werd gebouwd, gaf de leeuw het op en ging ervandoor. Je ziet mij op de foto tussen deze twee enorme klauwen. Groot he?! Onderweg zijn er goed bewaarde grottekeningen waar de vrouwen wel heel grote boobies hebben! Joekels van een borsten! Die goede oude tijd! De enorme klim naar beneden maakte ons vermoeid. We waren toe aan een relaxing moment! We gingen naar een chique hotel in de buurt en konden gebruik maken van hun zwembad. Heerlijk dobberen totdat het donker wordt en de verlichting aangaat! We hadden een heerlijke dag!
's Avonds kropen we moe maar voldaan onder ons muskietennetje. En nu ben ik weer alleen. Nou ja, helemaal alleen ook weer niet. Ik zit inmiddels in Colombo, de grote stad! Ik ben maar naar het adres gegaan wat Chen me opgaf, omdat ik niet wijs wordt uit de stadskaarten van de Lonely planet. Colombo is opgedeeld in verschillende gebieden en wat nou precies het center is? Ik heb geen idee! Ik zit nu voor het eerst in een hostel met anderen op de slaapzaal. Er zijn vier bedden, allemaal bezet. Een oudere Thaise man, een duitse jongen en een Engels meisje. Met de mannen heb ik net avond gegeten en dat was erg gezellig. Morgen heb ik nog even om de stad te verkennen en daarna vlieg ik naar de Malediven! Dat zal een heerlijke verademing zijn na al het verkeer, de vieze stinkauto's en het getoeter. Ik heb er zin in!

  • 31 Mei 2012 - 06:14

    Peter De Goede:

    Hoi Saskia, weer een mooi verslag.
    Heel anders dan Tibet.
    Wat gaat de tijd snel, ik hoop dat we je in Holland weer eens zien om bij te praten.
    Een heel goede reis en tot ziens.

  • 31 Mei 2012 - 06:29

    Isabel:

    Wauw, wat een verhaal weer! Je hebt een hoop mee gemaakt in Sri Lanka.
    Heerlijk om nu dan even lekker bij te komen een in prachtige omgeving om alle ervaringen van je reis op je in te laten werken. Geniet van je laatste week!
    xx Isabel

  • 31 Mei 2012 - 06:47

    Carla De Goede:

    Hoi Saskia,

    Je hebt ons wel heel goed op de hoogte gehouden van al je belevenissen zeg, erg leuk!

    Je zult ook best wel moe zijn van alle indrukken die je hebt opgedaan lijkt me.
    Dus nu is het hoog tijd om te relaxen en dat ga je nu doen, heeeerlijk!

    Geniet nog met volle teugen, maar dat zal je zeker doen!!

    Heel veel groetjes van Carla

  • 01 Juni 2012 - 08:28

    Karen:

    Hey Sas!!
    Zo op de valreep je verhalen aan het lezen, had je niet gedacht he?!
    Geniet nog lekker de laatste dagen en ik hoor de verhalen wanneer je terug bent!! Die klim in Sri Lanka met de leeuwenpoten heb ik ook gemaakt, ik kan beamen wat een klim!!
    Liefs, Ker

  • 01 Juni 2012 - 11:03

    Trudel:

    Hey lieve Sassie,
    Ik heb net nog weer even al je mooie foto's bekeken. Prachtig!!
    Wat een indrukken doe je toch op!
    Geniet nog even van de laatste dagen.
    liefs Trudy xxx

  • 04 Juni 2012 - 21:04

    Wendy:

    JES JES nog 3 dagen. De spandoeken liggen klaar! tot snel! xx wen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Colombo

Incredible India

Recente Reisverslagen:

06 April 2014

Going to Miami

31 Maart 2014

Tour Du South America

10 September 2012

bye bye Asia, see you later aligator

31 Mei 2012

Rondreis door Sri Lanka

24 Mei 2012

Sri Lanka here I am
Saskia

Ik ga eindelijk mijn langverwachte wereldreis door Australië en Azië maken. Ik houd jullie op de hoogte van alle dingen die ik zie en meemaak!

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 34206

Voorgaande reizen:

18 Maart 2014 - 17 Juli 2014

Tour Du South America

11 Januari 2012 - 07 Juni 2012

Incredible India

12 Oktober 2009 - 05 Mei 2010

een reis rond Azië

Landen bezocht: