Tour Du South America - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Zwart - WaarBenJij.nu Tour Du South America - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Zwart - WaarBenJij.nu

Tour Du South America

Blijf op de hoogte en volg Saskia

31 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Fa Waka Allemaal!
Dat betekent letterlijk; hoe loopt het? Een Surinaamse grapjas zou terugzeggen; op twee voeten.
De eerste twee weken van mijn trip zijn helaas alweer voorbij! De tijd vliegt!
Naast een prachtige natuur heft Suriname ook veel geschiedenis. Ik heb al een kijkje gebracht aan diverse plantages, suiker, cocao en koffie. Het ging er soms wreed aan toe, mensen maakten lange dagen in de felle zon voor een hongerloontje. Ook zijn hier nog veel overgebleven Marron dorpen, waar de echte indianen leven. Ze verdienen hun geld met het maken van sieraden en landbouw. De sieraden maken ze van natuurlijke producten, zoals zaden en noten. Visserij en groenteteelt zorgen ervoor dat de mensen naar de stad trekken om deze te verkopen.
Onvoorstelbaar dat deze mensen nog in hutjes gemaakt van riet en planten leven, zonder elektriciteit en stromend water.
Ik ben naar het plaatsje Albina geweest waar je met een bootje naar Galibi gaat. Hier leven zeeschildpadden die van feb-aug eieren komen leggen. Erg bijzonder om te zien hoe zo'n beest dat doet.
De schildpad maakt eerst een diep gat, wat haar al veel moeite kost. Nadat ze aanspeolt op het strand gaat ze een plekje zoeken om vervolgens dat gat te graven. Daarnaat begint ze met leggen, duizend eieren vallen uit haar gat. Deze besprenkelt ze met een sort nattigheid zodat de eieren niet uitdrogen. Het gat dichtmaken kost haar ook enorm veel kracht. Ze begint met de achterpoten en als ze bijna klaar is, komen de voorpoten erbij. Heel bijzonder om te zien!
Verder heb ik gevaren, geklommen, gezwommen, een tarantula vastgehouden en heel erg genoten!
Tot het volgende reisverslag.

  • 31 Maart 2014 - 20:56

    Carla:

    Hoi Saskia!

    Wat leuk om iets van je te horen/lezen!!
    In de afgelopen twee weken heb je al veel gezien en gedaan zeg, en wat apart om die schildpadden te observeren met het eieren leggen!

    Geniet maar van alles wat op je pad komt en ik wacht graag op je volgende verhaal!

    Veel groeten uit Leiderdorp!!

  • 31 Maart 2014 - 21:33

    Trudy:

    ha Sassie,

    Had je toevallig gister een mailtje gestuurd.....telepathie.
    Heerlijk genieten weer. Op naar het volgende land....Eerst Miami he??
    Kus van Trudel

  • 01 April 2014 - 05:23

    Mari-Anne:

    Hoi Sassie,

    wat een geweldige dingen maak je mee en ik dacht dat ik al veel had gezien en gedaan (grijns). Vooral die schildpadden. Lijkt mij geweldig. Geniet er maar lekker van. Ik ben intussen al weer 4 dagen terug in Thailand. Heerlijk weer en weer een relaxt leventje. Ik hoop dat je met de volgende trip net zoveel plezier zult hebben. Maar Miami is wel even heel wat anders dan de oerwouden van Suriname. Het zal een enorme overgang voor je zijn. knuffel van Mari-Anne

  • 01 April 2014 - 10:34

    Ilse:

    Leuk om wat van je te horen! Wat heb je al veel mee gemaakt....heerlijk!!!!
    Geniet van al je avonturen die je nog mee gaat maken Sas! En stuur ons af en toe een leuke update :)

    Kus Ilse

  • 01 April 2014 - 10:34

    Ilse:

    Leuk om wat van je te horen! Wat heb je al veel mee gemaakt....heerlijk!!!!
    Geniet van al je avonturen die je nog mee gaat maken Sas! En stuur ons af en toe een leuke update :)

    Kus Ilse

  • 01 April 2014 - 10:34

    Ilse:

    Leuk om wat van je te horen! Wat heb je al veel mee gemaakt....heerlijk!!!!
    Geniet van al je avonturen die je nog mee gaat maken Sas! En stuur ons af en toe een leuke update :)

    Kus Ilse

  • 01 April 2014 - 10:34

    Ilse:

    Leuk om wat van je te horen! Wat heb je al veel mee gemaakt....heerlijk!!!!
    Geniet van al je avonturen die je nog mee gaat maken Sas! En stuur ons af en toe een leuke update :)

    Kus Ilse

  • 01 April 2014 - 11:00

    Ilse:

    Leuk om wat van je te horen! Wat heb je al veel mee gemaakt....heerlijk!!!!
    Geniet van al je avonturen die je nog mee gaat maken Sas! En stuur ons af en toe een leuke update :)

    Kus Ilse

  • 01 April 2014 - 16:41

    Je Mam:

    Ha die Sas, zoals Ilse al vele malen schrijft, wat fijn om weer wat van je te horen.
    Het valt natuurlijk ook niet mee als je in de jungle zit. Wat stoer dat je een tarantula vastgehouden hebt.
    Jij liever dan ik!! Geniet maar volop van al het moois om je heen.
    We kijken uit naar je volgende mail.

    Dikke zoen mam

  • 01 April 2014 - 18:31

    Peter De Goede:

    Hoi Saskia,

    Leuk om weer je eerste bericht te lezen.
    Je hebt alweer een hoop gezien.
    Een hele goede reis en geniet ervan, weer een heel ander werelddeel.
    Ik hoop weer veel verslagen van je te lezen.
    Groetjes Peter

  • 01 April 2014 - 22:51

    Inge:

    Hoi meis,

    Wat super om te lezen dat je enorm aan het genieten bent! En al een hoop (stoere) dingen gedaan zeg. Blijf lekker genieten van alle mooie dingen die je deze reis nog tegenkomt.

    Liefs, Inge

  • 03 April 2014 - 22:11

    Carolien Van Duijn:

    Hallo Saskia, Erg leuk om je verhalen te lezen. Denk regelmatig onder het douchen van de bewoners; die heeft het goed geschoten. Geniet van jereis , ik reis een beetje mee door je verhalen. Carolien

  • 05 April 2014 - 17:44

    Yarell:

    Hey Saskia!

    Zooooo jaloers dat wil je niet weten!
    Wat gaaf dat je al zoveel bijzondere dingen hebt gezien/gedaan/meegemaakt! Leuk om te lezen :)
    Ik kijk uit naar je volgende update! Geniet van elk moment! Doe ik na iedere update stiekem ook mee :)

    Xx Yarell

  • 06 April 2014 - 12:54

    Esther:

    Hoi Saskia,

    Leuk om je verslag te lezen! Ik deel je enthousiasme over dit prachtige land Suriname.
    Ook wij vonden de zeeschildpadden in Galibi een geweldige ervaring :-)
    Mooie foto's ook van Raleighvallen & Voltzberg. Super.
    Veel plezier en mooie ervaringen tijdens de rest van je reis!

    Groeten,
    Esther (medebewoonster van Twenty4)

  • 15 April 2014 - 21:52

    Wendy:

    Hey lieve sas,
    Ik had nog even niet door dat ik hier je berichten kon lezen.... Stom hè!
    Gaaf hoor. Je had al gezegd over die schildpadden. Dat lijkt mij erg gaaf en magisch om mee te maken. Suri dat lijkt mij ook wel wat! Als ik die verhalen hoor.. Behalve die slang. Dat hoeft dan weer niet, haha. Een dikke knuffel voor jou en ik mail je! Xxx

  • 15 April 2014 - 22:00

    Wendy:

    Mooie foto's sas! Gaaf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Incredible India

Recente Reisverslagen:

06 April 2014

Going to Miami

31 Maart 2014

Tour Du South America

10 September 2012

bye bye Asia, see you later aligator

31 Mei 2012

Rondreis door Sri Lanka

24 Mei 2012

Sri Lanka here I am
Saskia

Ik ga eindelijk mijn langverwachte wereldreis door Australië en Azië maken. Ik houd jullie op de hoogte van alle dingen die ik zie en meemaak!

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 34207

Voorgaande reizen:

18 Maart 2014 - 17 Juli 2014

Tour Du South America

11 Januari 2012 - 07 Juni 2012

Incredible India

12 Oktober 2009 - 05 Mei 2010

een reis rond Azië

Landen bezocht: