nyepi - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Saskia Zwart - WaarBenJij.nu nyepi - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Saskia Zwart - WaarBenJij.nu

nyepi

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Saskia

23 Februari 2010 | Indonesië, Bali

Gelukkig Balinees nieuwjaar!!!
Twee dagen geleden werd het Balinese nieuwe jaar ingeluid ( wij vieren het jaar 1932, nooit gedacht dat ik dat ooit zou meemkaken.. ) met de van papier en ( naar mijn mening piepschuim ) gemaakte Ogoh Ogoh's.Dit zijn kwade geesten waar men als een optocht door heel Bali gaat ( elk dorpje heeft zijn eigen Ogoh Ogoh's ). Deze zijn soms wel 12 meter hoog zijn bevestigd aan houten balken die de mannen ( soms ook jonge jongetjes ) op hun schouders dagen. Ze zingen en dansen erbij, zwalken van links naar rechts en natuurlijk wordt er ook muziek gemaakt waarbij de gong en gamelan als hoofdinstrument dienen. Ze draaien de ogoh ogoh in het rond en ik heb zelfss een keer gezien dat ze de geest met water besproeien. Aan het eind wordt er een contest gedaan wie de best gelukte ogoh ogoh gemaakt heeft. Waar de ogoh ogoh aan moet voldoen, daar heb ik geen flauw benul van, maar er zal vast wel een ( balinese ) logika in zitten. De dag erna, is nyepi, ook wel silence day.Na het nieuwe jaar worden de ogoh ogoh's verbrand en men gelooft dat de kwade geesten in de lucht zitten. De dag erna, nyepi, komen de kwade geesten boven bali zweven, op zoek naar\ zielen die ze mee kunnen nemen naar boven. Als de kwade geesten zien dat heel bali uitgestorven is, en er geen zielen te veroveren zijn, gaan ze weg. Alle lichten blijven uit, mensen mogen niet over straat lopen, ze mogen niet praten, geen electrische aparaten, officieel geen eten ( hoewel ik hier telkens andere verhalen over hoor ), kortom een dag helemaal niks. Ik dacht: ik zal wel zien hoe de dag verloopt en had al eten en drinken ingeslagen, helemaal voorbereid op een dag helemaal niks. Totdat ik 's ochtends wakker werd gebeld ( 8.00u hoe bedoel je, geen telefoons?) door mijn Lombokse vriend die totaal geen engels kan en hier een aantal dagen vertoefd!! Vervolgens werd mijn ontbijtje gebracht en zette meneer zijn telefoon aan om er een vrolijk muziekje uit te laten galmen. De regels zijn niet zo strict, hoewel de politie op straat liep om mensen te bekeuren die hun huis uit komen. In de avond mocht ik een klein lampe aan doen en werd wederom een heerlijke maaltijd voor me gemaakt en gebracht. Geef mij maar vaker nyepi, grapje. Ook heb ik in Padang Bay een ceremonie meegemaakt, die ingeluid wordt met legong dance ( een van de vele traditionele dansen ), je ziet draken, gemaskerde mannen, parendansen. Er raken mensen in trance, deze worden meegenomen door demonen. Om ze uit trance te halen moet men ze drie dingen tonen; 1. een gekookt ei besprenkelt met heilig water( dit ei moeten ze ook opeten ), 2 arak ( een traditioneel alcoholistisch drankje, kruising tussen wiskey en durian = fruitsoort ) en 3 ze moeten door vuur heen lopen. Er raakten ongeveer 25 mensen in trance en de ceremonie duurde de hele avond. De toeristen zaten allemaal bij elkaar ( gescheiden van de indonesiers ), een sarong is verplicht en er kwamen tijdens de ceremonie een reeks vrouwens langs met offers ( grote manden die ze op hun hoofd dragen ) er werd gamelan gespeeld en er werd een pauze ingelast waarin iedereen kon eten. Om vervolgens de hele nacht door te gaan. Heel apart. Morgen vlieg ik naar Bangkok en ga over de mekong rivier naar laos! Een nieuw avontuur tegemoet!

• 17 Maart 2010 - 09:32

Janna :

1932! Haha, wat cool! :D
    Gelukkig 1932 Sazoe!

Enne... die arak klinkt goed. :)