Happy Holi - Reisverslag uit Goa, India van Saskia Zwart - WaarBenJij.nu Happy Holi - Reisverslag uit Goa, India van Saskia Zwart - WaarBenJij.nu

Happy Holi

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Saskia

09 Maart 2012 | India, Goa

Gister was het Holi festival, de viering van de lente, waarbij iedereen elkaar met verf bekogelt. Het is een fantastisch feest en begon al eergister met een ceremonie die de gehele avond en nacht duurde. De mannen gaan van huis naar huis, en elk huis geeft een offer die op een schaal met kaarsen gelegd wordt. Bij het huis wordt muziek gemaakt en gedanst.
Doe een stapje naar voren en doe een stapje terug.
En natuurlijk gooit iedereen verf naar elkaar.
Ik had verwacht dat er supersogars gebruikt zouden worden en dat je vanaf 10 m al natgespoten zou wroden, maar het is droge verfkorrels (poeder )die je naar iedereen gooit en op vreemde gezichten smeert.
Ik was gewaarschuwt dat je mannen stiekem je borst aanraken, omdat toch niemand het doorheeft, maar dat is gelukkig niet gebeurd.
Iedereen heeft lol en er hangt een geweldige sfeer.
Tijdens de Holi ceremonie ontmoette ik drie Nederlandse meiden,waarvan er eentje net jarig was.
We hebben dit uiteraard met een lekker biertje op het strand gevierd, waarna ik samen met iemand anders nog even terug naar het Holi feest ging. Het was inmiddels al erg laat in de avond en ondertussen waren alle vrouwen binnen, dus ben ik ook maar naar mijn hutje gegaan. Daar hingen nog wat Russen luidruchtig te praten en drinken ( want dat kunnen ze heel goed ) en ik voegde me bij het gezelschap voor een afzakker.
Iemand vertelde mij dat de mannen 's ochtends in de zee zwemmen om vervolgens de ceremonie af te sluiten ( ik moest meteen aan onze nieuwjaarsduik denken ), maar dit hebben ik allemaal niet gezien.
Ik lag in katzwijm.
De dag erna vierden ook de vrouwen en kinderen Holi en ging het feest verder.
Zelfs op het strand kwamen mensen verkleed en geschminkt langs de toeristen.
Sommige brutale kindertjes smeerden verf op je voorhoofd en vroegen om twee Rupi. Ja, toedeloe.
Daar doe ik dus niet aan mee.
Ik hoorde dat de Holi heel uitbundig gevierd wordt in Rajasthan.
Hier vond ik het al uitbundig, dus ik kan me voorstellen dat het daar helemaal overweldigend is.
Hoewel er ook veel moslims in Goa wonen, die de Holi niet vieren.
Soms kreeg ik het idee dat het vooral leuker gemaakt werd voor de toeristen. Dit was niet zo op de ceremonie de avond ervoor. Die was echt voor de Indiers.
Het is ontzettend gaaf om dit feest mee te maken!
Intussen heb ik mijn tasje weer gepakt en rijd ik vanavond in de bus naar een ander plaatsje "Hampi" .
Ik hoor hier erg leuke verhalen over, maar ook dat het bloedje heet is.
De temperatuur loopt behoorlijk op. Aan het srand heb je nog wel een windje voor verkoeling, maar in de stad natuurlijk niet. Daarom eindigt het hogseizoen hier in april/begin mei. In elk geval voor het zuiden van India.
Een aantal dagen geleden lag ik in mijn bed en vloog er ineens een plank vanuit de badkamer richting het slaapgedeelte.
Daarna kwam er een hoop stof naar beneden dwarrelen en hoorde ik een hoog schrel geluid.
Bleken het twee eenkhoorntjes te zijn die vanuit hun nest naar beneden waren gekukeld!
En ze konden nog niet omhoog klimmen.
Mama eenkhoorn keek vlug naar beneden en constateerde dat het te eng was om haar baby's op te halen.
Ik heb ze naar het plankje gelokt en ben op een stoel gaan staan, maar ik het nestje was te hoog en ik kon er met geen mogelijkheid bij.
Toen heb ik ze buiten neergezet, maar ze begrepen er niets van.
Al die bladeren en dan dat harde steen.
Ze bleven even om elkaar heen dwalen en toen ben ik naar binnen gegaan.
Even later ging ik nog even kijken en toen waren ze slechts een halve meter bij het plankje vandaan.
Toen ze me zagen gingen ze er meteen weer op zitten.
Ik heb mijn trucendoos tevoorschijn gehaald en een tafel in mijn kleine badkamertje geschoven, maar ik kon er nog steeds niet bij. Daarna maar de stoel op de tafel gezet en dit hielp.
Eindelijk konden ze terug naar hun moeder en bouwde ik mijn circus weer af. Ik heb de plank er voor geschoven, maar hoorde ze nog vaak heen en weer rennen.
Wat zijn het toch schattige beestjes om te zien!

  • 09 Maart 2012 - 14:22

    Carla De Goede:

    Hoi Saskia,

    Je houdt ons goed op de hoogte hoor!

    Leuk om het Holi festival mee te maken, lijkt me heel bijzonder.
    De eekhoorntjes zullen je wel eeuwig dankbaar zijn!!

    Veel plezier in Hampi!
    Groetjes Carla

  • 09 Maart 2012 - 16:49

    Max&Marieke:

    Hai Sas,

    wat een avonturen weer, van bekogeld worden met verf, afzakkertjes drinken met russen en kleine eekhoorntjes redden. Leuk, leuk, leuk!!

    We hebben je kaartje gekregen en uiteraard een mooi plekje gegeven hier. Helaas hebben we nog geen bloedjewarm weer op komst, maar de lente laat zich heel langzaam een beetje zien.

    Veel plezier!! xxx

  • 10 Maart 2012 - 23:13

    Peetje,vinny,wilco:

    ha die sassie,wat een leuk verhaal over knabbel en babbel.Ben zelf weer terug van Thailand.Echt super!
    Een dikke kus van Vin en ook van Wilco.Hij heeft aan je gedacht door een reisprogramma over India.We zijn wel benieuwd naar alle foto's!
    Hebben we veel bij te kletsen!Geniet nog maar en heel veel liefs van je tantetje!Peet XXXXXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Goa

Incredible India

Recente Reisverslagen:

06 April 2014

Going to Miami

31 Maart 2014

Tour Du South America

10 September 2012

bye bye Asia, see you later aligator

31 Mei 2012

Rondreis door Sri Lanka

24 Mei 2012

Sri Lanka here I am
Saskia

Ik ga eindelijk mijn langverwachte wereldreis door Australië en Azië maken. Ik houd jullie op de hoogte van alle dingen die ik zie en meemaak!

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 34230

Voorgaande reizen:

18 Maart 2014 - 17 Juli 2014

Tour Du South America

11 Januari 2012 - 07 Juni 2012

Incredible India

12 Oktober 2009 - 05 Mei 2010

een reis rond Azië

Landen bezocht: