Fraser Island, Noosa Heads, Brisbane - Reisverslag uit Sydney, Australië van Saskia Zwart - WaarBenJij.nu Fraser Island, Noosa Heads, Brisbane - Reisverslag uit Sydney, Australië van Saskia Zwart - WaarBenJij.nu

Fraser Island, Noosa Heads, Brisbane

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Saskia

07 November 2009 | Australië, Sydney

De tijd vliegt!! Ondertussen hebben we al heel wat meegemaakt! Laat ik beginnen bij het begin.... Fraser Island hebben we dus alsnog geboekt, deze trip was zoveel beter en leuker! We reden met een stadsbus over het eiland, het eiland bestaat voornamelijk uit bomen, een groene omgeving dus! De " wegen" zijn hier gewone zandpaden, je raad het misschien al: we kwamen dus vast te zitten. En niet alleen wij, nee hoor, ook voor ons en achter ons! Een file op dit prachtige eiland.Flink gas geven was de oplossing van onze chauffeur wat uiteindelijk ( na menig rookwolken ) wel bleek te helpen, haha. Hij wist duidelijk de bus te besturen. Eerst gingen we naar een klein meertje genaamd eli creek, het water was glashelder en koud, bbrr! We hebben er tot onze enkels in gestaan en maakten een klein tochtje, je zag ook mensen die erin lagen en zich voorstbewogen door middel van hun handen. We vertrokken alweer te snel anders hadden we dit ook wel gedaan. Het staat ons niet netjes dat we als laatste bij de bus aankwamen, op weg naar de volgende plek en we kregen dan ook op onze kop van de chauffeur ( het was op ons klokje 4 minuten over tijd... ) We voelde ons een beetje lullig n bij de volgende stop, een scheepswrak zorgden we dat we stipt op tijd de bus weer in gingen. Het is wel heel bijzonder om midden op het strand ineens een wrak van een schip te zien liggen! Dat past er gewoon niet. Je zag nog duidelijk het hout en de materialen waar het ooit uit bestond, best bijzonder alleen natuurlijk wel toeristisch. We hadden het geluk dat er verder niemand was... ( alsnog liep er iemand voor mijn camera toen ik net een foto wilde nemen, ggrr ) Na dit scheepswrak vloog de bus verder, dit keer langs de grote stukken strand waardoor hij sneller ging en niet vast bleef zitten. Het bijzondere hieraan is, dat je met de bus door de zee rijdt! Overal zeewater... Na de lunch gingen we nog even snel naar de wc en het was behoorlijk stil toen we ervanaf kwamen. Iedereen zat alweer in de bus en Sas en Caroline waren alweer de laatsten ( schaam schaam.. )Hierna gingen we naar het Lake Mackenzie, het prachtig mooie, helder blauwe strand. Ik heb erin gezwommen en het water was heerlijk warm. En zoet! Er was een groot kleurcontrast te zien daar waar het water dieper werd, werd het kouder en donkerder qua kleur. We bleven hier een tijdje en deze trip was de moeite waard! nu gelkkig wel. Er waren wl meer mensen dan bij de Whitsundays maar dat kan ook aan het weer hebben gelegen. Op de terug weg had de bus voor ons een lekke band, dee moest verwisseld worden waardoor we een latere boot terug naar huis namen. We zaten dus in het donker/ schemer op de boot en zagen alles lichtjes van de stad. Ik denk dat we al met al een dag hebben gehad waarop er meer dan anders opstoppingen waren. Je kunt hie rnamelijk ook zelf een auto huren met een groepje en dan bepaal je elf wara je heen rijdt. Wij hebben wel gemerkt dat het rijden op het strans een specialevaardigheid beoefend en dat is duidelijk niet voor iedereen weggelegd! Daar kmt bij dat we al eerder een poging hebben gedaan om een auto te huren, resultaat; een wieldop die eraf vloog. Schade 20 dollar oftewel 14 euro. Oeps. Rijden hier is dus voor ons niet weggelegd. Misschien een andere keer na flink wat oefenen, haha! Na Fraser Island gingen we naar Brisbane, een grote stad waar veel te doen is. We zijn naar de Lone Pine Koala' s Sanctuary geweest. I khad niet verwacht er zoveel te zien en van zo dichtbij!! De koala' s zaten op ooghoogte in de boom en waren nog aan het slapen ( dit doen ze overigens zo' n 80% van de dag ). De mannetjes koala's hebben een rode streep op hun borst en maken een soort geluid ter communicatie met de andere mannetjes en ter afbakening van hun territorium. Het klinkt eem beetje als een nijlpaart. De vrouwtjes hebben een zart plekje onderaan hun lijf en maken dit vreemde geluid niet. Als de mannetjes " roepen" dan gaat de kop de lucht in en het lijf trilt helemaal, erg bijzonder om te zien en ook wel een beetje lachwekkend. We hebben wombats gezien ( familie van de koala ) in verschillende soorten en kleuren. Er wordt wel een sbeweerd dat wombats stoned zijn van de planten die ze eten en dat ze daarom zo traag voortbewegen. hier is echter niks van waar. Een fabel! Het park was best groot en er werden verschillende presentaties gegeven. Zo hebben we de koala's informatie presentatie gezien, waarbij je hun huid mocht voelen. Dit voelde een beetje als een schaap. Een slangen presentatie, waarbij je de slang mocht voelen. Een roofvogelpresentatie, waarbij de mooiste en grootste vogels te zien waren. Deze presentatie was echt leuk, die vogeles zijn groot man als ze hun vleugels uitspreiden. We liepen tussen de kangaroes en hebben deze ook aangeraakt, ze hadden niet eens door dat we er waren. We vonden het een beetje onwennig omdat die beesten aan het eten waren en dan stoor je hem toch, we dachten dat ze misschien wel agressief zouden zijn, maar daar was niks van waar. Ze hadden waarschijnlijk al te vaak mensen om zich heen gehad. We zagen dingo' s ( wilde honden ), een vreselijk mooie pauw die zijn veren opzette, de laughing kookaburrie ( zie de foto op deze site, je kont hem door heel australie tegen ) en zelfs een kleine krokodil. We hebben ons vermaakt, maar het was ons wel duidelijk dat die dieren hier uitgebuit worden en absoluut niet meer terug in de natuur kunnen. De koala's krijgen wel elke dag een nieuwe struik om op te eten.
Brisbane is een leuke stad, het is er levendig, je kunt er goes shoppen en we zijn zelf uit geweest op haloween's dag. Dit stelde achteraf weinig voor, er waren wat mensen verkleed en er speelde een life bandje. We zitten wel een beetje in de sloeber wijk van Brisbane, namelijk West End. De dames die bij ons in de bus zaten hadden overal tatoes en waren erg luidruchtig! We zitten wel in een leuk hostel, waar een grote keuken is ( we koken elke dag en zijn fan van het huismerk in de supermarkt geworden )In Brisbane staat een groot reuzenrad met een goed uitzicht over de stad, we zijn hier natuurlijk in geweest! Ook hebben we een hele dag tripjes gemaakt met de lokale boot. De mensen reizen hier ook dmv de boot, zo zagen we hordes schoolmeisjes die een open dag van de universiteit bezochten. We hebben dus voor heel goedkoop kunnen reizen en meerdere plekjes bezocht. Zo wilden we graag naar New Farm, volgens de lonely planet een heel leuke, vrolijke stad, lekker knus. Nou er was helemaal niks te doen! We hebben een ijsje gekocht en wat door de winkelstraat gebanjerd waar we alweer na een kwartier klaar mee waren. Ach, we kunnen in elk geval zeggen: we zijn er geweest! Verderop in Brisbane stonden geweldig grote mooie huizen, we fantaseerden al welke later van onszal zijn.... Ook zijn we naar een expositie van theaterkostuums geweest. Je zag de meest ouderwetse, bizarre kostuums. Er was ook een pak in de vorm van een ster bij, bedoeld als ludieke actie in het
Angels and Devils theaterstuk van het Queensland Ballet. Ook de kostuums van Charles Dickens Scrooge en Peter Pans kostuum hing er, ten minste die van Tinckerbell. We hebben uiteindelijk maar 4 nachten in Brisbane doorgebracht, het hadden er wel meer mogen zijn. Voordat we naar Brisbane kwamen, maakten we een korte stop in Noosa Heads, want we hoorden van meerdere mensen dat het er best leuk was. We kwamen van Hervey Bay, waar niks te doen was en Noosa Heads was hiermee vergeleken het walhalla. Er waren dure winkels, barretjes, eetcafe's, kortom genoeg om je te vermaken. We bleven hier maar 1 dag slapen en kwamen speciaal voor het Noosa Heads national park wat op loopafstand was van het centrum. Dit park was mooi, maar erg droog. Dorre bladeren die flink wat water kunnen gebruiken. We waren helemaal alleen en dat was wel spannend en rustgevens tegelijk. Het was wel erg heet, maar de hoge bomen hielden ook wel wat zon tegen. Het enige dier dat we hebben gezien was een redelijk grote hagedis, helaas geen koala' s, daarvoor was het een te droge omgeving. Het bos werd omringd door diverse stranden, prachtig blauwe zee en zo verlaten. Heel anders dan Fraser Island, we haddne helaas geen zwemspullen mee omdat we die dag weer zouden vertrekken, maar ik heb mijn voetjes lekker in het water gedaan. Het was hier zo stil en rustgevend dat ik mooi kon nadenken over het leven en wat ik verder wil hierna. De reis is net begonnen en ik kan er nog geen genoeg van krijgen. De periode met kerst zal wel moeilijk worden. We zagen nu al chocolademunten met een kerstman erop en zelfs al een kerstboom in de winkel. Erg onwerkelijk met die zon op je bol.