Jakarta, Johor Bahru en Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Saskia Zwart - WaarBenJij.nu Jakarta, Johor Bahru en Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Saskia Zwart - WaarBenJij.nu

Jakarta, Johor Bahru en Melaka

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Saskia

18 December 2009 | Maleisië, Malakka

Na Jogyakarta gingen we opweg naar Jakarta, de grote stad. Alhoewel het dus een grote stad is met veel infrastructuur, hoge gebouwen en zakenlui hebben de mensen absoluut niet de mentaliteit van mensen uit de grote stad, want ook hier wilden de mensen graag met ons op de foto en waren we wederom een bezienswaardigheid. Terwijl je zou denken dat hier wel vaker toeristen komen, er is televisie met internationale zenders en er worden ook westerse films gedraaid. Niks bijzonders dus, die blanke huid van ons en het blonde haar van Caroline ( daar kijken de mensen wel echt van op... )! We zijn naar Monas geweest, een toren waarvan de bovenkant ( lijkt net een soort ijscoupe )van goud blijkt te zijn. Er stond een hele rij en we moesten lang wachten voordat we naar binnen mochten, toen we een kaartje hadden gekocht en naar de top wilden, bleek dat we alleen een kaartje hadden voor het museum en konden we weer een kaartje kopen om naar de top de kunnen.Het was zeker de moeite waard, je hebt een goed uitzicht over Jakarta en dan met name de hoge kantoren en shoppingmalls. Er zijn hier ontzettend veel shoppingmalls!! We zijn met de trein vanuit Jogya naar Jakarta gekomen en in de trein werden we aangesproken door een bandje die ons een cd gaf en een poster die we meteen hebben opgehangen in de kamer! De poster reist sindsdien met ons mee. Helaas hebben we de cd nog niet kunnen luisteren! Alle bandleden hadden hun haar geblondeerd, nou ja, het was eigenlijk meer geel. En twee kleinere bandleden stonden op een verhhoging omdat ze zo klein waren ( op de poster ) heel knullig dus. Toen we eruit moesten voor onze stop werd er heel mooi een " good bye" song voor ons gespeeld. Eenmaal in Jakarta was het even zoeken, maar uiteindelijk zaten we in een hostel in een gezelilge buurt. Jakarta is een grote stad, maar we zijn hier maar twee dagen gebleven en dat is ook meer dan genoeg.We zijn naar Kota geweest een plaatsje in het noorden waar de haven was, maar dit leek veel interessanter op de plaatjes dan het werkelijk was. Na een maand Indonesie ( 30 dagen is het maximum )vlogen we naar Maleisie ( Johor Bahru ). Weer ander geld om aan te wennen, weer andere gebruiken. Het schijnt dat de palmolie hier erg bekend is. Johor Bahru is een kleine plaats waar we twee nachten hebben geslapen. We zijn naar het paleis van de sultan geweest en het was er lekker rustig. Die sultans hadden het niet slecht hoor! Veel cadeau's van andere landen ( royal families ) met name veel servies, klokken, sieraden en kleden. De sultan had een grote kamer waar al zijn prooien stonden opgezet die hij had geschoten op een mooie dag. Er hing een hele lange lijst met welke dieren hij in welk jaar had geschoten, hij was er kennelijk trots op. JE zag ook dat er van olifantenpoten en hertenpoten, asbakken en paraplubakken waren gemaakt. Ook waren er schedels versierd met zilver. Een rare vorm van kunst. We mochten een kijkje nemen in het vroegere huis van de sultan, uiteraard de slippertjes uit, en alle kamers waren groot!! Wel mooi hoor! Lien en ik droomden er al van om zelf zo'n huis te hebben, al was het maar voor even. Johor Bahru is de tweede grote stad van Maleisie ne ook hier vind je veel shoppingmalls, maar ook veel Nederlends invloeden van vroeger. In Johor zie je veel Chinese en Indische mensen/ restaurantjes. Er werd midden in de nacht op onze deur gebonkt en we hoorden vier mannenstemmen, misschien waren het er vijf. We hebebn uiteraard niet opengedaan! De volgende morgen bleek het de politie te zijn die langs alle hotels gaat voor een steekpoef. Blijkbaar wordt hier nog wel eens geweld gepleegd in hotelkamers of zo. We begrepen er niet veel van en waren blij dat we niet open hadden gedaan. Caroline sliep hier trouwens vast doorheen en ik ( held op sokken ) had haar voor de zekerheid maar wakker gemaakt. Samen sta je sterker. Na deze wilde nacht zijn we naar Melaka geweest waar we nu net 2 nachten hebben geslapen. Dit is een leuke stad! Er zijn ontzettend veel musea en ook hier zie je veel Nederlandse invloeden. Gister zijn we naar het peoples museum geweest. Een museum waarin getoond wordt wat men als mooi beschouwd op het gebied van uiterlijk in verschillende landen en wat er allemaal bij komt kijken om mooi te willen zijn. Ik kan je wel vertellen dat het heftig is en ongeloofelijk wat mensen zichzelf aandoen. Daar is mijn lippiercing niks bij hoor!! Je zag een soort lipschotels die men zowel boven als onder droeg, je zag uitgerekte ogen, babies die na de geboorte in het gezicht en op de huid werden bewerkt, je zag afgeknelde voeten, ruggen waar figuren in waren gebrand, hoofden die bloedden, tanden die eruit werden geslagen met steen, tanden die geveild werden tot scherpe punten, en dan hebben we nog de korsetten die knelden, een heleboel naars dus..... Een totaal andere wereld. Wel interessant moet ik zeggen, maar af en toe misselijkmakend. We zijn naar de grootste chinese tempel geweest waar er nog veel werd geofferd. JE ziet hier veel chinese tempels met veel rood, zwart en goud, een beetje schreeuwerig naar mijn mening. Vandaag hebben we een relax dag, we hebben na het ontbijt de film Benjamin Bottun gekeken en daarna konden we alweer lunchen, jemig wat duurt die film lang zeg! Vanavond gaan we een hapje eten in Chinatown en daarna willen we naar een lichten geluid show die hier populair schijnt te zijn. Morgen nog even de stad bezoeken als het niet regent, we merken eigenlijk nu pas iets van het regenseizoen. In Indonesie hebben we er helemaal geen last van gehad, trouwens ook niet in Australie. Maleisie is heel goedkoop, voor een maaltijd betaal je ongeveer 2 euro pp en een drankje kost hier 1 euro. Aangezien we een klein bioscoopje in het hostel hebben en wij allebei nogal gek zijn op films, dachten we een lekker flesje wijn te kopen en onze tweede dag met een toost in te gaan. We hebben stad en land afgezocht naar een fles wijn en vonden hem uiteindelijk laat in de avond. Eenmaal thuis verheugden we er al op en hadden hem eindelijk open.... bleek ie niet te drinken!!!! Harstikke viers! En bovendien erg duur ( 6 euro!! ) Geen wijn voor ons voorlopig! Morgen gaan we de stad nog nader bekijken en dan zullen we richting singapore gaan! De mensen zijn hier erg behulpzaam en ook hier heerst er een prachtige cultuur. Het oversteken gaat wat minder gemakkelijk, als er een klein gaatje is moet je renned de straat over. Er zijn hier geen stoplichten en er rijden veel auto's. Op dit moment hoost het!! Tropische buien, lijkt Nederland wel, haha..
Dikke kus aan jullie allemaal!!!!!

• 18 December 2009 - 09:57

Aggi:

he sas
    wat een leuke verhalen weer, fijn dat jullie het naar je zin hebben. hoop dat de regen snel stopt.
    grappig dat ik je van de week even aan de telefoon had, was alleen hele slechte lijn. veel plezier nog dikke kus uit een besneeuwd nederland

• 23 December 2009 - 10:15

Janna:

Joeh, Sazoe!

Wat een verhalen. Jullie doen een hoop. :)

Doe ook maar een beetje voorzichtig met oversteken in Singapore. ;)

Ik denk aan je! ^^

• 24 December 2009 - 14:53

Inge:

Hey Sas,

echt super leuk om te lezen dat jullie het naar het zin hebben.

Hele fijne kerstdagen daar!

xxx